Bij deze opdracht ga je een start maken met het eerste eenvoudige spel. Je leert de codes om de kat met de pijltjestoetsen naar rechts en naar links te laten bewegen. En je leert hoe je objecten van boven naar beneden kunt laten vallen.

Bekijk hier de video’s waarin de codes van deze les worden uitgelegd:

De kat naar rechts en naar links laten lopen:

De appel van boven naar beneden laten vallen:

“Als de kat de appel raakt, zeg au!”:

 


 

Het spel programmeren

Zet deze codes bij de kat:

Voeg bij de sprites de appel toe. Zet deze codes bij de appel. Let erop dat je de getallen in de blokjes goed overneemt! Kijk eens wat er gebeurt als je op deze codes klikt.

Bij de oranje blokjes vind je een blokje “herhaal”. Zet dit blokje om de twee blauwe blokjes heen. En zet ook nog het blokje met de groene vlag erboven. Kijk eens wat er gebeurt als je op de groene vlag klikt.

Voeg meer dingen toe die van boven naar beneden vallen. Je hoeft alleen maar het getal bij x aan te passen. De getallen bij y kunnen hetzelfde blijven. Kijk eens of je de voorwerpen langzamer kunt laten vallen. Je kunt ook het blokje “wacht 1 sec” gebruiken om de voorwerpen even te laten wachten voordat ze weer opnieuw naar beneden vallen.

Zet deze codes bij de kat:


 

Het spel

Wat heb je nu geprogrammeerd? Klik op de groene vlag en kijk of het werkt!

Bekijk hier het voorbeeld:

Opdracht 6 – Appels vangen en ontwijken