Met de introductie van de 21e eeuwse vaardigheden komt er steeds meer aandacht voor programmeren op school. Een van de bekendste en meest toegankelijke programma’s om met kinderen aan de slag te gaan met programmeren is Scratch. Scratch is speciaal ontwikkeld om kinderen kennis te laten maken met programmeren.

De cursus Scratch in de klas biedt een lesprogramma om met alle kinderen in de klas aan de slag te gaan met programmeren. De programmeeromgeving Scratch staat centraal. De lessen zijn bedoeld voor álle kinderen in de klas. En niet alleen voor de kinderen, ook de leerkracht krijgt tips, handvatten, ideeën en materiaal om met de leerlingen aan de slag te gaan met Scratch.

Een ervaren docent neemt zowel de leerlingen als de leerkracht mee in de spannende wereld van programmeren. In 6 lessen van 1,5 uur ontdekken de leerlingen de beginselen van het programmeren en ontdekt de leerkracht hoe programmeren in het basisonderwijs geïntegreerd kan worden.

Voor wie: de cursus is ontwikkeld voor leerlingen van groep 6 en 7, maar kan in aangepaste vorm ook gegeven worden in groep 5 en groep 8.

Wat: de cursus bestaat uit 6 lessen van 1,5 uur in de klas met de leerlingen en de leerkracht. Daarnaast zijn er 2 sessies speciaal met de leerkracht om de leerkracht voor te bereiden op de lessen met Scratch in de klas. De leerkracht ontdekt tijdens de cursus samen met de leerlingen de mogelijkheden van Scratch en leert tegelijkertijd hoe hij/zij zelf met Scratch in de klas aan de gang kan gaan.

Nodig: het enige wat er vanuit de school nodig is, zijn voldoende computer/laptops/chromebooks voor de leerlingen om op te werken. Ideaal is, als ieder kind aan een eigen laptop/Chromebook/PC kan werken. De cursus kan niet met tablets gegeven worden. Zeker in het begin is het belangrijk dat ieder kind zelf kan oefenen op een eigen computer/laptop/Chromebook.

En verder is vooral enthousiasme van de leerkracht belangrijk. De leerkracht hoeft niet handig te zijn met computers, enthousiasme om ermee aan de slag te willen gaan is wel belangrijk.

Scratch is een omgeving speciaal ontwikkeld om kinderen te laten kennismaken met programmeren. Scratch is ontwikkeld op het MIT (Massachusetts Institute of Technology, www.mit.edu) door het Lifelong Kindergarten Project van Mitch Resnick. Scratch is voor iedereen gratis beschikbaar. De website is speciaal ontwikkeld voor kinderen. In de online Scratch omgeving is veel zorg en aandacht voor de online veiligheid van de jonge gebruikers. De website is helemaal vrij van reclame.

Iedereen kan een gratis Scratch-account aanmaken. Het voordeel van een eigen Scratch account is dat leerlingen zowel thuis als op school aan hun Scratch-projecten kunnen werken. Als leerlingen op school enthousiast zijn geworden over Scratch, kunnen ze thuis direct verder werken aan hun projecten. Ook kunnen ze het werk dat ze op school hebben gemaakt, meteen ook thuis laten zien.

Zelf aan de slag met Scratch: scratch.mit.edu

Er zijn online talloze handleidingen, tutorials, video’s en voorbeelden te vinden om te beginnen met Scratch. Er is veel gratis materiaal beschikbaar. Ook zijn er al heel wat boeken verschenen over Scratch. Maar als je zelf nooit eerder heb gewerkt met Scratch, waar begin je dan. En vooral, hoe begin je met Scratch met je leerlingen?

De cursus Scratch in de Klas biedt de allereerste introductie. Hoe kun je Scratch inzetten in de klas? Hoe begin je met Scratch met je leerlingen? Wat levert het op? Waar is tijdwinst te behalen? Hoe kun je het werken met Scratch combineren met de leerlijnen van andere vakken?

Scratch is een enorm veelzijdig platform. Scratch biedt veel verschillende mogelijkheden om ingezet te worden als ondersteuning of extra uitdaging bij andere vakken. Het leent zich goed om opdrachten in te laten maken voor taal- en rekenonderwijs en kan ook goed gekoppeld worden aan wereldoriëntatie en de kunstvakken.

Scratch in de Klas laat de verschillende mogelijkheden zien om kinderen kennis te laten maken met programmeren en tegelijkertijd aan te sluiten bij de leerlijnen van de diverse andere vakken.